Doğru İletişim


DOĞRU İLETİŞİM KURMAK

 

En az iki tarafın dahil olduğu ve tarafların anlatmak istediklerini karşı tarafa doğru şekilde anlatabildikleri durumda “doğru bir iletişim” sürecinden söz etmek mümkündür. Yoksa, sadece konuşabiliyor ya da ifade edebiliyor olmak doğru iletişim kurduğumuz anlamına gelmez.

 

Konu Başlığı

Açıklama

Önemi

Doğru İletişim

Anlatılmak istenenlerin karşı tarafça anlaşılması durumu

Karşılıklı olarak bilgi transferinin düzgün olarak gerçekleştirilmesi

İletişim Kavramı

Bilgi, duygu ve düşüncelerin alıcı ile verici arasında paylaşılması

İnsanlar arasındaki anlaşma ve ortak bir zeminin oluşturulması

İletişim Kalitesi

Tarafların iletişime katılımı ve mümkünse katkılarının yüksek olması

Ortaya çıkan sonuçların verimlilik ve etkinliği

Tek Taraflı İletişim

Bilgi akışının sadece bir yönlü olduğu iletişim türü

Etkili iletişim için hem alıcı hem de vericinin aktif olması gerekiyor

Doğru İletişim için Gerekli Unsurlar

Aynı anda dinleme, doğru kelimeleri seçme, anlamaya çalışma, anlayış gösterme

İletişim sırasında yaşanabilecek yanlış anlaşılmaları önlemek

İş Gücü Ve Zaman Kaybı

İletişim sırasında yanlış anlama veya ifade durumlarında yaşanan kayıplar

Verimlilik ve etkinliğin sağlanması, maliyetlerin düşürülmesi

İnternet ve Teknoloji

İletişim araçları olarak internetin ve teknolojinin kullanılması

İletişimin hızı ve erişim alanının genişlemesi

Online Diksiyon Kursları

Dil becerilerini geliştirmek ve daha etkili iletişim kurmayı sağlamak için çevrimiçi eğitim

İletişim kalitesinin artırılması ve daha etkin iletişim kurulması

İletişim Ortamının Seçimi

İletişimin gerçekleşeceği ortamın dikkatli bir şekilde belirlenmesi

Verimli bir iletişim sürecinin sağlanabilmesi

Dikkat Edilmesi Gerekenler

Karşı tarafın dinlediğinden, doğru kelimelerin seçilmesinden ve ifadeyi tam anlamıyla iletmekten emin olmak

İletişim kalitesini yükseltmek ve yanılgıları en aza indirmek

 

İletişim Kavramı

 

Günümüzde iletişim kavramı ile ifade ettiğimiz olgunun nitelik (hızlı, kaliteli gibi) ve nicelik (cep telefonu, internet gibi) olarak geniş ve etkin bir kullanım alanı olduğu pek çoğumuz tarafından yadsınamayacak bir gerçektir. Hatta pek çoğu içinde bulunduğumuz yüzyılı iletişim çağı olarak adlandırmaktadır. İnternet, telefon gibi araçlara erişimimiz olan her anda dünyanın herhangi bir yerindeki herhangi bir kişi ile bağlantı kurma şansımızın var olması kurduğumuz bu bağlantının iletişim olduğu anlamına gelmez.

 

Bunca iletişim aracını yukarıda bahsettiğimiz doğru iletişim kurma konusunda hakkını vererek kullanabiliyor muyuz? Kısacası iletişim kurduğumuzu düşündüğümüzde gerçek ve kaliteli iletişim kurmuş oluyor muyuz? Bu sorulara cevap vermek için, gündelik hayatımızın her alanından örnekler bulabiliriz.

 

İletişim Kalitesini Yükseltmek

 

Her türlü iletişim tarafların bu iletişime katılımı ve mümkünse katkılarının yüksek olması ile anlam kazanır. İletişim kalitesi yükselirse ortaya çıkan sonuçlar verimlik ve etkin sonuçlara dönüşür. 

 

İletişim kalitesini yükseltmek için ne yapılabilir?

 

  • Tam olarak ne ifade etmek istediğinizi belirleyin,
  • Karşınızdakinin sizi dinlediğinden emin olun,
  • İletişim kurulabilecek bir ortam yoksa, bu ortamın sağlanacağı bir başka zaman dilimi belirleyin,
  • Dikkat çekmek ve ifade etmek istediğiniz konu hakkında doğru kelimeleri seçmek için çaba gösterin.

 

İletişim Tek Taraflı Olmaz

 

  • Kurumsal İletişim Nedir?
  • İletişim Becerileri Nelerdir?
  • Hayır Diyebilmeyi Nasıl Öğreniriz?
  • Doğru Telaffuz İçin Artikülasyonun Önemi

 

Tek taraflı yapılan iletişim bir bildirimden öteye geçemeyecektir.  Dolayısı ile yukarıda bahsedilen birkaç yöntemin tek taraflı olarak kullanılması iletişim kalitesini artırmaya yetmeyecektir. Kısacası her iki tarafın da asgari düzeyde aynı şekilde konuya yaklaşması doğru bir iletişim kurulduğu anlamına gelebilir. Gelebilir diyorum çünkü tarafların iletişimlerine konu olan durum, olay veya konunun doğru anlaşılması zaman zaman duygusal durumlara bağlıdır.

 

Örneğin; bir ebeveynin çocuğuna onu sevdiğini söylemesi çocuğun yargı olarak “evet beni seviyor” sonucunu ulaşmasına bir engel teşkil etmezken, bu yargının ardından, “ancak neden istediğim oyuncakları almıyor” sorusunu kendisine sorduğunda kendince çelişkiye düşebilir.

 

İş Gücü ve Zaman Kaybı

 

İletişim sırasında kullanılan ifadelerin taraflar açısından aynı sonuç ve değerleri belirtmesinin önemi bu noktada ortaya çıkmaktadır. Özellikle iş hayatında ast-üst ilişkilerinde yaşanan büyük problemlerden birisi de istenen bilgi, iş veya çalışmanın karşı taraf tarafından tam olarak anlaşılmamasından doğan zaman ve iş gücü kaybıdır. 

Genellikle aklımızda olanı ve karşımızdakine tam olarak ifade ettiğimizi düşünürüz. Ancak karşı tarafın da konuyu ne kadar veya nasıl anladığı konusuna pek kafa yormayız. İletişimin yanlış olduğunu da yaşanan sonuçlara göre anlayabiliriz ki bazen iş işten geçmiştir ya da tekrar en başa dönülerek zaman kaybı yaşanır.

 

Ancak üst kademe yöneticilerin taleplerini iletirken çoğu zaman sadece iletmek üzerine bir yaklaşım sergiledikleri de bir kenara atmamak gerekir. Tabiri caiz ise, "leb demeden leblebiyi anlamak" bir astta aranan özellik olabilirken leblebiyi tam olarak telaffuz etmiş olmak bir üsttün kendisinde olması gerektiğini düşündüğü bir özellik olmayabilir. Sonuç olarak hayatımızın herhangi bir alanında etkili iletişim kurmak için bazı şeyleri yerine getirmek gerekir. Çünkü her zaman doğru iletişim başarıyı getirir.

 

Doğru İletişim Nasıl Kurulur?

 

Doğru iletişim için tarafların aynı anda dinleme, doğru kelimeler seçme, anlamaya çalışma, anlayış gösterme ve kendini doğru ifade etme yönünde çaba harcamaları gereklidir. Şirket içi iletişimde de en azından yukarıdaki durumlar dikkate alınırsa, yanlış anlaşılmaların önüne geçeceği ve ortaya çıkan sonuçların zaman kaybını en aza indireceği ifade edilebilir.

 

İletişim, taraflar arasında düşüncelerin ve duyguların doğru şekilde anlatıldığı ve anlaşıldığı bir süreçtir. Etkili ve kaliteli iletişim, her iki tarafın da bu sürece aktif katılımı ve katkısıyla anlam kazanır. Doğru ve etkin iletişim kurabilmek için, ne ifade etmek istediğimizi belirlemek, karşımızdakinin bizi dinlediğinden emin olmak, uygun bir ortamda iletişim kurmak ve doğru kelimeleri seçmek gerekmektedir. Ayrıca, tek taraflı iletişim gerçek iletişim olarak kabul edilemez; her iki tarafın da konuya aynı şekilde yaklaşması gerekmektedir. Yanlış ifade ya da anlama durumlarının, iş hayatında zaman ve iş gücü kaybına sebep olduğu belirtilmiştir. Ancak doğru iletişim, başarıyı getirecektir. Bu noktada, online diksiyon kursu gibi teknolojik araçların dil becerilerini geliştirmekte ve daha etkili iletişim kurmayı sağlamada önemli bir rol oynayabileceği düşünülebilir.

 

KAYNAK: https://www.iienstitu.com/blog/dogru-iletisim-kurmak

 

 

Güncel İş Ilanları
Güncel Haberler
Güncel Duyurular
Yakın Zamandaki Etkinlikler

Sosyal medayada karmer

Bize Ulaşın

Bursa Uludağ Üniversitesi Görükle Kampüsü
Nilüfer - Bursa
(Eğitim Fakültesi B Blok Karşısı, Halk Bankası Yanı)
Telefon : +90 224 2942810-13
E-Posta : karmer@uludag.edu.tr

Uludağ Üniversitesi

Bilgi İşlem Daire Başkanlığı - 2024
Metin ULAŞ - (Yazılım)
Coşkun KAZANCI - (Grafik Tasarım)