Sigma, esasında matematikte toplam sembolü anlamına gelir, istatistikte ise standart sapma kavramı için kullanılır. Sigma, verilerin elde edilen ortalama değerden ne ölçüde farklı olduğunu anlamak için kullanılır.
Altı sigma açısından düşündüğümüzde ise sigma, hata oranının tespit edilip iyileştirilmesi için kullanılır diyebiliriz. Çünkü üründe oluşan hata sayısı bulunur ve hata sayısının 3,4'ten düşük olup olmadığına bakılır. Burada verilerin ortalamadan ne kadar farklılaştığını görmek için sigma kavramı devreye girer.
Sigma, bir veri grubunun standart sapmasını ifade etmek için kullanılan bir terimdir ve Yunan alfabesi harflerinden biri olan "σ" şeklinde gösterilir. Ürünlerdeki hata seviyesini belirtmek için 6 sigma modelinde Sigma terimi kullanılır.
Altı sigma yöntemiyle ulaşılması gereken bir seviyeye işaret eden Sigma kavramı için, 6 sigma seviyesine ulaşmak için 1 milyonda yapılan hata oranı 3,4'ten az olmalıdır. Eğer yapılan hata oranı 3,4'ten büyük olursa, bu Sigma seviyesine ulaşılamadığı anlamına gelir ve hata oranının istenen seviyeden yüksek olduğunu gösterir.
Altı sigma halihazırda bulunan ve elde edilebilen her çeşit veriyi, bilimsel yaklaşımlar kullanarak iyileştirmeleri düzenli hale getirmeyi hedefleyen proje odaklı bir ekip çalışması olarak isimlendirilir.
6 sigma modeli; çalışma sistemini değiştirmek, uzun ve kısa vadeli fırsatları etkili bir şekilde değerlendirmek ve iş süreçlerindeki hata payını en aza düşürmek isteyen iş yerleri tarafından kullanılabilir.
Altı sigma modeli; iş yerindeki herhangi bir süreci geliştirmek için uygulanabilir. Örneğin üretim süreçlerinde, ürün geliştirme süreçlerinde ya da mali tablo oluşturma ve siparişleri işleme gibi süreçlerde 6 sigma modeli uygulanabilir.
Altı sigma modeli, işletmelerin tasarruf etmesini, daha verimli ve üretken olmasını sağlar. Üstelik altı sigma modelini büyük şirketlerin dışında küçük ve orta ölçekte faaliyet gösteren işletmeler de kullanabilir. 6 sigma modeli, sektör ve çalışan sayısı fark etmeksizin her iş yerinde uygulanabilir.
6 sigmanın faydaları şunlardır:
Altı sigma modeli, işletmenin kâr oranını yükselttiği için ve müşteri memnuniyetini geliştirdiği için uygulanmalıdır. 6 sigma modeli ilk çıktığından bu yana birçok şirketin güçlenmesini sağlamış ve bu yüzden uygulanması önemli hale gelmiştir.
Altı sigma modeli sayesinde işletmelerde her bir çalışan için ayrı bir performans hedefi belirlenir. Böylece çalışanların üzerine düşen görevler net bir şekilde belirlenmiş olur. 6 sigma modeli ile kalite yönetimi de sağlanabilir. Bütün bunlar büyük ya da küçük fark etmeksizin her şirkette altı sigma modelinin kullanılmasını önemli kılmıştır.
Altı sigma ilkeleri şu şekilde sıralanabilir:
Altı sigma ilkeleri arasında ilk sırada müşteri odaklı olma ilkesi bulunur. Müşteri odaklı olma ilkesinde çalışanların performansı müşterilerin memnuniyetine göre ölçülür. 6 sigmanın en çok dikkat ettiği noktalardan biri müşteri memnuniyetidir. İşletmede yapılacak iyileştirmeler, müşteri memnuniyetini sağlamak için uygulanır.
Müşteri odaklı olma ilkesini sağlamak için işletme hem günümüzün hem de geleceğin koşullarını göz önünde bulundurmalı, bu alanlarda tespit ettiği istekleri ve ihtiyaçları rekabet avantajları ile bir araya getirerek ele almalıdır.
Hataların tespit edilmesi ve giderilmesi için büyük ve dağınık haldeki verilerin toplanıp analiz edilmesi gerekir. Gerçeklere ve verilere dayalı yönetim ilkesi bu noktada devreye girer. Çalışanların iş performansını ölçmek ve değerlendirmek için belli kriterler oluşturulur. Değerlendirmeler bu kriterlere göre yapılır.
Altı sigma modelinde ürün kalitesinden çok süreç kalitesi önemlidir. Dolayısıyla projeden iyi bir sonuç almak için iş süreçlerini iyileştirmek gerekir. Altı sigma ilkeleri arasında önemli bir yer tutan sürece odaklanma ilkesi, diğer adıyla proses odağı ilkesi, başarıya ulaşmanın yolunun süreçten geçtiğini ifade eder.
Altı sigma ilkeleri arasında bulunan bir diğer ilke ise proaktif yönetimdir. Proaktif yönetim ilkesi, başarıya ulaşmak için hedef belirlemek gerektiğini ve bu hedeflerin değişen koşullara göre yeniden değerlendirilmesi gerektiğini öneren bir ilkedir. Proaktif yönetim ilkesinde sorunlar tespit edilir ve çözüm odaklı bir yaklaşım ile ele alınarak önlenir.
Sınırsız iş birliği ilkesi, işletmede çalışan herkesin hedefe ulaşmak için özverili çalışmalar yapmasıdır. Sınırsız iş birliği ilkesi, işletmenin belirlediği hedefleri gerçekleştirmesi açısından büyük önem taşır.
Başarısızlığa karşı hoşgörü ilkesi, altı sigma ilkeleri arasında bulunan bir diğer ilkedir. Başarısızlığa karşı hoşgörü ilkesi, altı sigma modelini uygulayan işletmelerin mükemmel olmak için çaba göstermesi ve bu sırada karşısına çıkan başarısızlıkları kabul etmesidir.
Yukarıdan aşağıya eğitim ilkesi, altı sigma modelinin başarılı sonuçlar vermesi için mutlaka uygulanması gereken bir ilkedir. Yukarıdan aşağıya eğitim ilkesi, üst ya da alt pozisyonda olduğu fark etmeksizin işletmede görev yapan her bir çalışanın gerekli eğitimleri alarak kendini geliştirmesini sağlamaktır. Çünkü kendini geliştiren çalışanlar, yaptıkları işi de geliştirecektir.
6 sigma kuşakları şu şekilde sıralanabilir:
6 sigma kuşakları projede çalışan kişilerin pozisyonuna ve görevlerine göre belirlenmiştir.
Şampiyon; projeyi belirleyen, projede karşılaşılan sorunları çözen ve projenin başarıya ulaşmasından sorumlu olan kişidir. 6 sigma kuşakları arasında bulunan şampiyon, kısaca projenin kıdemli yöneticisi olarak tanımlanabilir.
6 sigma modelinde şampiyonun görevleri şunlardır:
Kara kuşak, altı sigmada projenin gerçekleştirilmesi için tam zamanlı olarak çalışan kişidir. Kara kuşak elemanlar şampiyon tarafından seçilir ve oldukça kritik bir öneme sahiptir.
Kara kuşakların altı sigma kapsamındaki görevleri şunlardır:
Uzman kara kuşak, 6 sigma kuşakları arasında bulunan bir diğer elemandır. Uzman kara kuşak, altı sigma modeline göre uygulanan projelerde danışmanlık yapan kişidir ve birden çok projede görev alabilir. Uzman kara kuşak, kara kuşaklar arasındaki en bilgili olanlardan seçilir.
Uzman kara kuşakların altı sigma projesindeki görevleri şunlardır:
Yeşil kuşak, kara kuşakların aksine yarı zamanlı çalışan ve kara kuşakta bulunan kişilerin projelerinde asistanlık yapan kişidir. Yeşil kuşak, küçük çaptaki altı sigma projelerinde liderlik görevini üstlenir.
Yeşil kuşakların altı sigma kapsamındaki görevleri şu şekilde sıralanabilir:
Liderlik konseyi, altı sigma kuşakları arasında bulunan bir diğer elemandır. Liderlik konseyi, altı sigma modeline göre yürütülen projelerde takıma destek vermek amacıyla kurulur. Liderlik konseyi, projeye özel bir zaman ayrılması açısından önemlidir.
Altı sigma modeli şu yöntemlerden biri kullanılarak uygulanır:
Altı sigma modeli; DMAIC, DMADV veya DMEDI yöntemleri kullanılarak uygulanır. Ancak genel olarak bakıldığında altı sigma modelini uygulamak için problem belirlenir, ölçme ve analiz çalışması yapılır; ardından analiz sonuçlarını iyileştirmek için çalışmalarda bulunulur.
DMAIC yöntemi, altı sigma modelini uygulamak için en çok kullanılan yöntemdir. DMAIC yönteminin ismi define (tanımlama), measure (ölçme), analyze (analiz), improvement (iyileştirme) ve control (kontrol) kelimelerinin baş harflerinin bir araya getirilmesiyle oluşmuştur.
Buradan anlaşılacağı üzere DMAIC yöntemi altı sigma modelini uygularken önce problemi tanımlama, daha sonra performans ve kalite standartlarını belirleme, mevcut durumu analiz etme, analiz sonuçlarına göre iyileştirme çalışması yapma ve son olarak yapılan çalışmaların etkililiğini kontrol etme aşamaları takip edilerek yapılır.
Altı sigma modeli uygulama yöntemleri arasında DMADV yöntemi de yer alır. DMADV yöntemi, DMAIC yöntemi gibi tanımlama, ölçme ve analiz aşamalarını içerir. Ancak DMAIC metodundan farklı olarak müşteri ihtiyaçlarına göre tasarım yapmayı içeren design (tasarım) ve oluşturulan yeni tasarımı onaylama işleminin yapıldığı verify (onaylama) aşamasına sahiptir.
İşletmeler stratejik hedeflerini tam olarak gerçekleştiremediğinde ya da süreç müşteri memnuniyetini sağlayamadığında DMADV yöntemi kullanılabilir.
DMEDI yöntemi, altı sigma modelini uygulamada kullanılan bir diğer yöntemdir. Tanımlama ve ölçme aşamalarına bu yöntemde de rastlanır. Fakat DMEDI yönteminde diğer yöntemlerden farklı olarak explore (keşfetme) ve develop (geliştirme) aşamaları kullanılır.
Bu aşamalar haricinde tıpkı DMAIC yönteminde olduğu gibi improve (iyileştirme) aşaması da yer alır. DMEDI yöntemi daha çok işletmenin yeni bir süreç tasarımı yapması gerektiğinde uygulanır.
Altı sigmanın aşamaları şunlardır:
Tanımlama aşaması, altı sigmanın aşamaları arasında ilk sırada bulunur. Tanımlama aşaması, işletmenin altı sigma projesini oluşturmadan önce hangi problem üzerinde çalışacağını belirlemesidir. Bu aşamada hangi proje üzerinde çalışılacağı belirlenir.
Tanımlama aşamasında seçilen projenin gerçekçi hedeflere sahip olması ve müşteri memnuniyeti, verimlilik, kalite gibi alanlarda olumlu geri dönüşler sağlayacak türden olması gerekir.
Tanımlama aşaması şu aşamalardan oluşur:
Online işletme eğitimleri başarılı bir kariyeri yakalayın!
Altı sigmanın aşamaları arasında ikinci sırada ise ölçme basamağı bulunur. Ölçme aşaması; değerlendirmede kullanılacak kalite özellikleri, performans standartları gibi değişkenlerin belirlenip veri toplama ve test etme adımlarının uygulandığı basamaktır.
Ölçme aşaması şu aşamalardan oluşur:
Analiz aşaması, altı sigmanın aşamaları arasında üçüncü sırada bulunan bir basamaktır. Analiz aşaması, probleme ilişkin yapılan ölçüm sonuçlarının anlamlı verilere dönüştürülmesidir.
Analiz aşamasında daha çok istatistiki yöntemlerden yararlanılır. Analiz aşamasıyla elde edilen veriler, bir sonraki adımda yani iyileştirme aşamasında neler yapılması gerektiğine ilişkin fikir sahibi olmayı sağlar.
Analiz aşaması şu aşamalardan oluşur:
İyileştirme aşaması, analiz sonucunda çözüm yöntemlerinin belirlenmesi ve bu yöntemlerin uygulamaya geçirilmesidir. Bu iyileştirmeler belirlenen proje üzerinde uygulanırken yaratıcı düşünme tekniklerinden yararlanılabilir. Örneğin altı şapkalı düşünme tekniği, beyin fırtınası yöntemi gibi teknikler kullanılabilir.
İyileştirme aşaması şu aşamalardan oluşur:
Kontrol aşaması, altı sigma aşamalarından sonuncusu olarak karşımıza çıkar. Kontrol aşaması, iyileştirme çalışmalarının ne kadar etkili sonuç verdiğini belirlemek için değerlendirmelerin yapıldığı basamaktır. Kontrol aşamasında iyileştirme faaliyetlerinin kalıcı olması adına yeni çözüm önerileri geliştirilir.
Kontrol aşaması şu aşamalardan oluşur:
6 sigma örnekleri şu şekilde sıralanabilir:
6 sigma eğitimi; işletmelerde iş süreçlerinin iyileştirilmesi, verimliliğin ve kalitenin arttırılması, müşteri memnuniyetinin geliştirilmesi için uygulanan altı sigma modeli ile ilgili kapsamlı bilgi veren bir eğitimdir.
6 sigma eğitimi ile kişi altı sigma modelinin ne olduğunu, nasıl uygulandığını ve bu yöntemin nerelerde kullanıldığını öğrenir. Özellikle yönetici pozisyonundaki kişiler 6 sigma eğitimi alarak çalıştığı işletmenin gelişmesini ve daha iyi hizmet vermesini sağlar.