Etkili İletişim
Kişiler arasında diyalog kurulması için iletişim şarttır. Her türlü zihinsel, fiziksel davranış alıcıya ulaşabiliyorsa iletişim gerçekleşir. İletişim kişisel bir yetenek değildir. Öğrenilebilir kurallar bütünüdür. İletişim sorunu yaşayan herkes bu konudaki açıklarını eğitimle giderebilir. Öfkelenmek, bağırmak, gülümsemek, kavga etmek farklı iletişim şekilleridir. İletişim mesajın, gönderici ve alıcının mesajı anladığı durumda bilginin, göndericiden alıcıya ulaştırılmasıdır. İletişimin gerçekleşmesi için süreci nasıl olmalıdır?
Açık olmak ve kendini doğru ifade etmek
Önyargısız olmak ve hoşgörülü davranmak
Eleştirilere karşı açık olmak
Mesajı dinlerken cevabı hazırlamak yerine mesajı anlamaya çalışmak
Kendinin farkında olmak
Beden dilini doğru kullanmak
Göz teması kurmak
Ses tonunu ve yumuşaklığını ayarlamak
Etkin dinleme yapmak
Doğal olmak farklı biri gibi davranmamak
Karşımızdakini dengimiz kabul etmek ve ona saygılı davranmak
Empatik davranmak
Tutarlı olmak
İfade etmek istediğimiz neyse onu açıkça ifade etmek
Başka anlamlara gelecek imalardan kelimelerden kaçınmak
Güven vermek
Yargılamadan konuşmak,
Eleştirirken yapıcı olmak, kırmadan eleştirmek
Uzlaşmacı davranmak,
Sorun odaklı değil çözüm odaklı davranmak ve konuşmak
Kişiler üzerinde değil sorunların çözümü üzerinden ilerlemek
İlgili görünmek ve davranmak
İyi bir dinleyici olmak
Beden dilini etkili kullanmak: Sık yapılan iletişim hataları, Etkili Konuşma Yöntemlerini merak edenlerin öncelikle öğrenmesi gereken nokta iletişim hatalarıdır. Çünkü ne kadar etkili konuşursanız konuşun, iletişim hataları yaptığınızda etkin iletişim potansiyeliniz zayıflar en çok yapılan iletişim hataları şunlardır.
Tehdit etmek
Emir vermek
Ters bakmak
Bencil davranmak
Kendinden çok bahsetmek
Eleştirmek
Sınav yapmak
Öğüt veya nasihat vermek
Akıl vermek
Suçlamak
Alaycı olmak
Aşağılamak
Gözler: İletişim gözlerde başlar gözlerimi karşıdakinin yüzüne dikmeden ama göz teması kurarak iletişim kurmalıyız. Rahatsız edici bakışlar yerine onaylayıcı bakışlarla bakmalıyız
Mimikler: Mimikleriniz canlı olsun. Soğuk ve hissiz bir ifade ile bakmayınız. İletişim esnasında duygu mimiklerinizi kullanın şaşırdığınızda kaşlarınızı kaldırın. Komik bir şey duyduğunuzda gülün vb.
İma: İmalı konuşmayın. İmalı konuşmalar yanlış anlaşılabilir. Ya da “kızım sana diyorum gelinim sen anla” mantığı ile iletişim kurmayın.
İfade: Her sözünüzün önemli olduğunu iletişim sonrasında da üzerinde düşünüleceğini unutmayınız. Yanlış bir şey söylerseniz yanlış ifade ettiğinizi belirtmekten çekinmeyin hemen doğru ifade ile değiştirin. Gerekirse özür dileyin
Başınızı doğru kullanın : baş hareketleri konuşma esnasında karşımızdakini dinlediğimizi göstermenin en kolay yoludur. Onay vermek anlamında başınızı sallamanız karşınızdaki kişiye “seni dikkatle dinliyorum” mesajı verecektir.
Bedensel Temas : sizden yaşça küçük olanlar ile aynı cinsiyete sahip kişilerle konuşurken dikkatli ve yanlış anlaşılmayacak ifadelerinize destek olacak bedensel temaslar kurabilirsiniz. 5 yaşındaki çocuğu severken başını okşamak ya da bir erkeğin başka bir erkeğe teşekkür etmek için omzuna ya da sırtına dokunması gibi…
Konuşma: En önemli faktörlerden biri de konuşmadır. Konuşma tonunu doğru ayarlamak, sesin alçalıp yükselmesi, tekdüze konuşmamak iletişimin daha etkili olmasını sağlayacaktır. Gür bir sesle konuşmak faydalıdır. Ancak ses tonu ortama göre ayarlanmalıdır. Bağırmaktan kaçınmalıdır.
Eller : Ellerin doğru kullanılması ifade etmek istediklerimizi daha kolay anlatmamıza yardımcı olur. Birçok politikacı ellerini mutlaka kullanır. Beden dili kullanımında ellerin rolü büyüktür.